🐱
Většina grafiků se s pojmem maska už někdy setkala. Maskování je užitečné nejen při práci s obrázky, nachází mnoho využití i při editaci videí. Mnoho programů si ovšem s maskami nerozumí a ztěžuje tak lidem práci. Dnes se podíváme, jak se dá s maskami pracovat ve Fusion.
Maskování je, jednoduše, vyřezávání. Na rozdíl od řezání nástroji typu Skalpel v GIMPu je ovšem mnohem flexibilnější.
Z tohoto obrázku budeme chtít odstranit rozmazanou část. Mohli bychom nežádoucí oblast označit nástrojem výběru a znáčknout Delete, co když ale budeme později chtít vyříznout jinou část? Otevírat původní obrázek znovu a všechno zase opakovat by se nikomu nechtělo, a tak v tomto případě použijeme masku.
Jak editor pozná, kde chceme obrázek ořezat? Hlavní roli hraje černobílá vrstva, která říká:
Do Fusion jsem importoval dva obrázky a vytvořil nod pro masku. Maskou může být jakákoliv bitmapa. Fusion umí s maskami pracovat několika způsoby, já ukážu dva. První je rychlejší, druhý flexibilnější
Jako první jsem nad sebe vložil oba obrázky pomocí nástroje
Druhý a poslední krok je napojit masku na modrý input Effect Mask a máme hotovo. Výhodou tohoto způsobu je rychlost a jednoduchost. Velkou nevýhodou je, že k maskované oblastní nemůžeme přidávat další efekty: nelze za ni například dát stín.
Druhý způsob je založený na nástroji
Dále napojíme
Můžeme použít nástroj
S použitím dalších fíglů můžeme docílit pěkných výsledků. Kompozice ke stažení
Jednoduché masky jsou také užitečné při vytváření efektů, které vídáme v televizi. Kompozice ke stažení