🐱
Blackmagic Fusion umí pracovat ve více, než dvou dimenzích. Dnes si ve Fusion vytvoříme jednoduchou 3D scénu, která bude obsahovat krychli, kameru a světlo.
Než budeme pokračovat, musím vás upozornit, že Fusion není program pro 3D modelování. Nelze v něm vytvářet složitější objekty; nejsložitější věc, co ve Fusion vytvoříte, je deformovaná koule. Fusion je ovšem výborný pro vytváření efektů a hotových scén.
Do Fusion je možné importovat objekty vytvořené v jiných 3D editorech, například Blenderu. K nahrání se používá uzel
Ne všechny uzly jsou si rovny; některé fungují pouze ve 3D, jiné ve 2D, některé samy o sobě nic nedělají. Typ uzlu můžeme naštěstí lehce poznat pomocí jeho barvy pozadí.
Druhy uzlů jsou:
Na každý typ se podrobně podíváme v jiném příspěvku. Zatím stačí vědět:
Každá scéna se skládá ze tří základních prvků: objekty, kamera a vykreslovač. Dalším důležitým prvkem bývá osvětlení, to ovšem není ve všech případech nutné.
Největším problémem, se kterým se noví editoři soupeří, je vůbec se v prostoru pohnout. Pro své složité ovládání je známý Blender, Fusion je naštěstí jednoduší.
Stisknutí kolečka myší
Shift + točení kolečkem myši
Ctrl + točení kolečkem myši
Shift + stisknutí pravého tlačítka
První věc, která ve scéně musí být, je objekt, protože bez objektů nemáme co snímat. Vytvoříme si uzel
Když zrušíte zatržení
Bez přidání uzlu
A co víc,
Pokud bychom s žádným objektem, kamerou nebo světlem nepohnuli, bylo by všechno nacpané ve středu souřadnic a nic nebylo vidět. Fusion nám naštěstí dává dvě možnosti pohybu s objekty:
Napřed se podíváme na způsob využívající náhled. Když ťukneme na nějaký uzel tak se v náhledu nejenom zvýrazní, objeví se u něj také modrá, zelená a červená šipka. Táhnutím těhle šipek můžeme objekt přemístit. Co když budeme chtít objekt otočit? V levé části náhledu máme tři ikony, které přepínají mezi různými typy přesunutí. Druhá ikona od shora nám změní šipky na kružnice. Když tyto kružnice potáhneme, změní se i natočení tělesa.
Druhý způsob používá pravého panelu s nastavením. V záložce z obrázkem tří os uvidíme, mimo jiné, kategorie
Většina scén by bez osvětlení nevypadala dobře. Pro začátek doporučuji použít uzel
Co když budeme chtít použít 3D scénu ve 2D prostoru? Uzel
Ve výsledku jde vidět, že stín je až moc černý a krychle ztratila barvu. Tyto problémy můžeme opravit přidáním druhého světelného zdroje, uzlu
Kombinací 3D objektů s dalšími technikami, v tomto případě maskováním, můžeme dosáhnout pěkných výsledků.